Leendő elsősöknek

Határtalanul

Energiahatékony Iskola 2019

Alapítvány

Adószámunk (az 1%-os felajánláshoz): A szegedi Tarjánváros III. Sz. Általános Iskoláért Alapítvány 19083632-1-06
Rendelkező nyilatkozat

eKréta belépés

NTP-TV-13 pályázat

emmi-logo

emmi-logo

ofi-logo

ofi-logo

Sakkpalota program

Ökoiskola

Fenntarthatósági témahét

Digisakk

Az óra kiemelt célja az emlékezőképesség fejlesztése, a logikus gondolkodás képességének kialakítása volt a digitális technika segítségével. Olyan sakkal kapcsolatos játékokat elevenítettem fel a tanulókkal, melyeket rendszeresen használunk sakkórákon illetve matematika órákba integrálva.

Az órát sakkos köszöntéssel kezdtük: „Isten hozott Sakkországban, vegyük a bábokat sorjában.” Ehhez rögtön tudtam kapcsolni az első játékunkat, melyben szókereső formájában meg kellett találni a hat báb nevét. Ezt a feladatot villámgyorsan megoldották a gyerekek, nagyon gyorsan ráhangolódtak az órára. http://LearningApps.org/3350433

A sakkbábok felelevenítése után a hozzájuk tartozó értékek ismétlése következett sakkbáb memória formájában. Az osztály tanulói oszloponként felsorakoztak, hogy pörgős legyen az óra menete és egyszerre kettő képet forgathattak ki. A feladatot két perc alatt teljesítették, remek odafigyeléssel minden kártyát elsőre megneveztek. http://LearningApps.org/2131297

Az értékek felelevenítése után sakkosan számoltak a tanulók 1000-es számkörben  ppt- és kivetítéssel számkirály formájában. Az évek során létrehoztam egy adatbázist, mely a számkör bővítésével folyamatosan gyarapszik.  A lényege, hogy a számok helyett, ahol lehetőség van rá, bábok képei találhatóak, így a gyerekeknek az agyukban át kell kódolniuk a képeket számokra, és ezután kell elvégezniük a különböző műveleteket. Gyorsabban számolnak fejben ezzel a módszerrel, mintha csak számokat látnának maguk előtt, és rettentően élvezik. Nem volt ez most sem másképp, nagyon büszkék voltak magukra, mikor a hospitáló pedagógusok megdicsérték őket a gyors és pontos számolásuk miatt. A számkirály jutalma egy matrica lett, melyből, ha ötöt gyűjt, kap egy ötöst matematikából.

Ezután ellátogattunk Polgár Judit sakkjátszóterére (Chessplayground alkalmazás). Egy rövid animációt néztünk meg „Sakk- matt” címmel, amellyel kapcsolatosan egy 7+1-es totót kellett kitölteniük a gyerekeknek. Minden apró részletet alaposan meg kellett figyelniük. Az eredmények igazolták a rendszeres memóriafejlesztő gyakorlatok jótékony hatását. 6 tanulónak volt 7+1-ese, 7 tanulónak 7-ese, 7 tanulónak 6-osa. A telitalálatos szelvények 2 sakktallért, a 7 találatosok 1 sakktallért értek. Ezeket a gyerekek sakkórákon gyűjthetik és félévente beválthatják ajándékokra.

A rövid filmhez „Teszteld magad !”játék tartozott, mely stílusosan 8 feladványból állt. A sakkadást gyakoroltatta különböző bábokkal, melyet könnyedén megoldottak a gyerekek.

Egy akasztófa -játékot szerkesztettem nekik, melyet már egyszer kipróbáltunk,és akkor nagyon élvezték. Az egyik kisfiú meg is jegyezte rögtön a játék elején, hogy ezt már csináltuk. Fel sem merült benne, hogy kicseréltem a feladványt más szavakra. http://LearningApps.org/3362713

Következett a kukásjáték sakkos módra. Lényege: Négy számot úgy kell elhelyezni növekvő sorrendben, hogy minél gyorsabban megtaláljuk a helyüket egymáshoz való relációjukban, és minél kevesebb szám kerüljön a „kukába vagy talonba”.Három sakkos dobókockát szerkesztettem a Mozabook eszközök alkalmazás segítségével. A három dobókockát meg kellett érinteni egy- egy tanulónak, így egy háromjegyű számot kaptunk, ezt kellett elhelyezni négy szám relációjában. Nagy élvezettel pörgettek a tanulók és a többiek mindig szurkoltak, hogy jó számot sikerüljön dobni. Szerencsés kezűek jöttek ma a táblához, mert 7 tanuló negyedik szám után bingót tudott mondani, és nem kellett a kukába dobni egy számot sem.

 

Ezután a tavaszi Sakkpalotába indultunk. Letakartam hét mezőt a paint program segítségével, 15 másodpercig nézhették, utána a saját palotájukon bekarikázták a letakart mezőket. Az osztály fele hibátlanul megoldotta a feladatot, jutalomként sakktallért kaptak.

 

Óra végi lezáró játéknak „Legyen Ön is milliomos!” játékot választottam. Nem lepődtem meg, hogy az osztály megnyerte a fődíjat. Zárásként elmondhatták, hogy mire költenék a nyereményt. http://LearningApps.org/display?v=p6s8htsqt17

Sikerült megvalósítani az óra célját, több feladaton keresztül is megtörtént az emlékezetfejlesztés és a logikus gondolkodás képességének kialakítása. Jó hangulatú, jól motiválható tanulókkal nem nehéz kellemes órát tartani. Jól éreztem magam, megdicsértem a gyerekeket óra végén is.

Juhászné Fekete Angéla