Leendő elsősöknek

Határtalanul

Energiahatékony Iskola 2019

Alapítvány

Adószámunk (az 1%-os felajánláshoz): A szegedi Tarjánváros III. Sz. Általános Iskoláért Alapítvány 19083632-1-06
Rendelkező nyilatkozat

eKréta belépés

NTP-TV-13 pályázat

emmi-logo

emmi-logo

ofi-logo

ofi-logo

Sakkpalota program

Ökoiskola

Fenntarthatósági témahét

Digmatek

Matematika 7. osztály             Témakör: Hozzárendelések, függvények

Új anyag feldolgozás: függvények meredeksége

Az osztály igen jó képességű tanulókból áll, akik rövid magyarázatok után is gyorsan megértik a hallottakat. Rendkívül aktívak, és szívesen dolgoznak a táblánál.

Az óra elején a tanultak ismétlésével kezdtem. A hozzárendelés fogalmat kellett megfejteniük egy a smart notebook anagramma feladatán (saját készítésű) feladaton keresztül. A kezdeti izgalmak hatására ez kissé nehézkesen ment. A tábla nem akart engedelmeskedni, így kicsit elhúzódott a feladat megoldása. Ebben a feladatban igen sokan részt vettek. Az egyik célunk a motiváció és az érdeklődés felkeltése megvalósult.

Majd a fogalommal kapcsolatos önálló munkát végeztek, amelyet utána megbeszéltünk. Átismételtük a tanult fogalmakat, majd egy az interaktív táblán kivetített teszt kitöltésével folytattuk a fogalmak elmélyítését.

Az elmúlt órát egy előkésztő feladattal zártuk, most erre hivatkoztam, amikor a kivetített feladat segítségével a közös tulajdonságot kerestük a függvények képletében. Ez könnyedén ment, gyorsan megállapították, hogy a képlet második részében szereplő szám az y tengelymetszetet határozza meg.

Ezt követően került sor a házi feladat ellenőrzésére, amelyet ismét a kivetített képernyő segítségével hasonlítottak össze a sajátjukkal. A házi feladatot jól sikerült megoldaniuk. A feladatok megbeszélése arra irányult, hogy az ábrázolt függvények képletének elő részében szereplő számérték a függvény meredekségét határozza meg. A meredekség szót már korábban is használtuk.

Ezután következett az új ismeret. Felírtuk a lineáris függvény általános alakját és ismertettem a benne szereplő számok elnevezését és szerepét.

Az ezt követő feladat a táblára felírt függvények meredekségének és y tengelymetszetének megállapítása és felírása a táblára. Itt már azt tapasztaltam, hogy gond nélkül megy a faladat az osztály többségének.

A következő kérdés, hogy a meredekség és a növekvő- csökkenő függvény között milyen kapcsolat van. Ehhez a geogebra programmal készítettem animációt (saját feladat), amely a meredekség változtatásával mutatja be a függvény grafikonjának változását. Ez a feladat az érdeklődés fenntartását szolgálta az IKT eszköz igénybevételével. Ezt követően már jól látták, hogy a pozitív meredekség esetén növekvő, negatív meredekség esetén csökkenő, míg nulla esetén x tengellyel párhuzamos grafikont kapunk.

A korábban felírt függvények közül kiválasztottunk egyet, amelyet a geogebra koordináta rendszerében ábrázoltak.

Miután a házi feladatot feljegyeztük, az órát egy smart notebook word guess alkalmazásában írt (saját) feladattal zártuk, ahol egy kifejezést kellett megfejteniük.

A NAT követelményeinek megfelelően fejlesztettük a számolási készséget a racionális számok körében. Fontos feladatunk volt a kapcsolatok észrevétele, megfogalmazása szóban és írásban.

Azt gondolom, hogy az óra elérte a célját. Sikeresen elsajátították a függvény általános alakjának képletét, és megértették a benne szereplő számok jelentését. A következő órán természetesen szükség van az ismeretek elmélyítésére, és ezt követően fogjuk a függvény ábrázolást értéktáblázat használata nélkül is elvégezni.

A tanulók kissé visszafogottabban viselkedtek, amely nyilvánvalóan a látogatók miatt történt, ennek ellenére bekapcsolódtak az óra menetébe, és végig figyelemmel kísérték azt. Megvalósultak az elképzeléseim, elértem a célomat, úgy érzem az új anyag elsajátítása sikeres volt. Volt olyan feladat, amelyet kifelejtettem ugyan, de az óra egy későbbi részébe be tudtam építeni.

Fodor Csaba